Nærmest dagligt bliver man bedt om at dele, like og kommentere for at deltage i konkurrencer på Facebook. For virksomhederne er det en hurtig måde at få følgere på, og for brugerne er det en nem måde at deltage i konkurrencerne på. Men vær forsigtig – rigtig meget at det, der dukker op på Facebook er fup!
“Danmarks fedeste konkurrencer”, “Vind et sommerhus for 24 personer med alt betalt”, “Vind et gavekort til valgfri butik”, “Madlavning og Bagning” osv. Det lyder jo godt. Men lige præcis formuleringer som disse, bør få alle faresignaler til at ringe. Husk på følgende:
- De fleste konkurrencer igangsættes af virksomheder, som gerne vil øge deres synlighed. Hvis virksomhedens navn ikke fremgår tydeligt, må man overveje, om der faktisk står en virksomhed bag, og om præmien overhovedet findes.
- Hvis du bliver bedt om alle mulige mærkelige oplysninger om dig selv – som ikke nødvendigvis har noget med præmien at gøre – er “bagmændene” sikkert ude efter at sælge dine kontaktoplysninger.
- Hvis en side på Facebook meget aggressivt beder dig om at dele, dele, dele – så står der næsten helt sikkert ikke en professionel virksomhed bag, men nogle bagmænd, som er ude efter hurtig deling af deres side, masser af klik på links, som skaffer penge til dem selv – og så en nedlukning igen, når fupnummeret er blevet afsløret. Ordentlige virksomheder har tid til at vente, og ved, at det er dårlig stil at spamme.
Mange af de mere suspekte konkurrencer på nettet kan deles op i to grupper. Survey-konkurrencer og Facebook-konkurrencer – og der er også lidt overlap.
Vil du være fri for fupkonkurrencer? Tilmeld dig Gratis konkurrencer – fri for fup og snyd på Facebook.
Survey-konkurrencer
Det er blevet rigtig populært med “Survey-konkurrencer”. Survey-konkurrencer er konkurrencer, hvor du bliver bedt om at udfylde en masse mere eller mindre personlige oplysninger eller om at give din holdning til et eller andet (vilkårligt) spørgsmål. Samtidig står der sjældent noget konkret firma bag konkurrencen, men snarere et marketing-firma som lever af at samle kontaktoplysninger på folk. Konkurrencen kan ofte være “god nok”, forstået på den måde, at præmien findes. Men den vil ofte først blive udtrukket om lang tid (fx et halvt år), og du giver samtidig dine kontaktoplysninger til en masse forskellige firmaer, og accepterer nyhedsbreve, telefonsælgere og i værste fald mærkelige abonnementer, på ting du ikke vil have. Et det virkelig det værd, for at få en 0,0001 pct. chance for at vinde en ny køkkenmaskine?
Facebook-konkurrencer
Der opstår løbende grupper på Facebook, hvor du kan deltage i konkurrencen om fx dyre telefoner, eksotiske gaver og rejser, sommerhuse, kontanter osv. Ofte skal du bare like, dele og kommentere på et opslag for at være med. Men tænk lige over det: Hvis der ikke står en konkret virksomhed bag, hvad er så formålet med konkurrencen? Hvis “sponsoren” ikke vil ud med sit navn, hvad får “sponsoren” så ud af at uddele en præmie? Hvis der ikke står fyldestgørende kontaktoplysninger på Facebook-siden, kan det så skyldes, at “bagmændene” ikke ønsker at være kendt? Og hvis der ikke står rimeligt udførlige konkurrencebetingelser, virker det så særlig professionelt?
På det seneste er jeg selv faldet over et par mistænkelige grupper. Den første er “Danmarks fedeste konkurrencer”, som viser nogle flotte billeder og beder om likes og kommentarer. Det er fuldstændig uklart, hvem der står bag og man kan ikke klikke på links for flere oplysninger. Et sommerhus med plads til 24 personer “sponsoreres af ejerne”, men der står ikke, hvem ejerne er. En anden præmie, en Toyota Yaris, sponsoreres af “Michaels bilhandler Aps”, som ikke findes på nettet – hvortil kommer, at bilen på billedet tydeligvis har en ikke-dansk nummerplade, så det er næppe den faktiske præmie, der er et billede af. Derudover skal man fuldstændig vilkårligt deltage i en konkurrence om Apple-produkter, for at forøge sine chancer for at “vinde” bilen. I mine øjne virker det som en side, der udelukkende er ude efter dine kontaktoplysninger – og jeg vil blive overrasket, hvis præmierne overhovedet findes. Jeg håber naturligvis, at jeg tager fejl, for der er allerede mere end 15.000 mennesker, der har liket siden.
Risikoen for, at en Facebook-konkurrence, der passer på ovenstående profil, er en fupkonkurrence er ret stor – selvfølgelig kan der være foretagender, som ikke virker særligt professionelle, men som “mener det godt”. Men prøv selv at afveje argumenterne for og imod. Har du lyst til at give personlige oplysninger til mennesker, du ikke engang ved, hvem er? Har du lyst til at dele tvivlsomme sider med alle dine venner på Facebook?
Den anden “Madlavning og bagning” linker bl.a. til nogle Survey-konkurrencer på SmartLeads – dvs. at “Madlavning og bagning” (hvad det så er) altså ikke selv står bag, men udelukkende linker videre for at få kliks og kontaktoplysninger, som de givetvis bliver betalt for. De forsøger også at få folk til at dele og kommentere efter ovenstående model.
Pas på fupkonkurrencerne
Alt i alt er dette opslag bare en opfordring til, at man tænker sig om, før man liker, kommenterer og deler sin personlige oplysninger på nettet. Der er masser af gode ting derude, men der er også meget fup. Jeg kan ikke kategorisk sige, at den og den side laver fupkonkurrencer, selvom de virker mistænkelige. Men man kan gøre sig sine egne tanker.
Mine principper er:
- Hvis der ikke er nogen klar afsender, er der næppe nogen seriøs konkurrence
- Hvis der ikke er nogen klare konkurrencebetingelser, er der sikkert heller ikke nogen konkurrence overhovedet.
- Hvis der ikke er nogle kontaktoplysninger – er der nok fordi, afsenderen ikke ønsker at blive kontaktet – og hvorfor mon?!
Skulle mine mistanker om nogle af de ovenstående sider være forkerte, så hører jeg det meget gerne, og reviderer selvfølgelig også siden her efterfølgende.
Seneste kommentarer